måndag 4 juli 2011

Semester! Hur gött som helst - Eller?

Yihaa! Semester! Det innebär vila, sol, grillning, återhämtning, umgås med vänner!

Eller så innebär det helrenovering av hus.

Hårfin skillnad.

Men grillningen tummar jag inte på. Då blir det personligt.

Hoppas dock innerligt att alla i min omgivning får en underbar semester, när den väl rullar igång. Fast jubla inte för mycket. Ni är, bara för att jag råkar känna er, i väntans tider för att bli inkallade till husgöra. IKEA ska plundras, för att sedan byggas upp igen. Det gör inte jag. Kartonger ska flyttas i massor. Det gör inte jag. Jag har ju (snart) packat dem. Eller i alla fall varit i närheten av när de packats. I was there. Where were you? Precis. Så le och bär.

Ett tecken på behov av vila visade sig en dag när jag satt i bilen på jobbet. Av någon anledning så pratade dem om räkor på radion. Fråga mig inte varför. Det minns jag inte. Jag var alldeles för upptagen av att fundera kring hur jäkla hungrig den förste personen var som begav sig ut för att fånga räkor? Eller kräftor för den delen. Så mycket jobb för så lite mat.

Stackars sate.

Men hur kom personen i fråga ens på idén?

Någon som sett filmen The Kid? Inte? Gör´t. Tragisk men klart sevärd. Måste klappa mig själv på axeln, för någon annan gör det då fasen inte, men oj vilka vassa filmval jag gjort det senaste.

Ja jag vet, när man är på toppen kan det bara gå åt ett håll. Men man måste ju suga i sig lite också.

Det där med huset kommer nog dyka upp några vändor under inlägget. Fråga mig inte hur jag vet det, bara en känsla jag har.

Eller så är det för att det är jag som skriver och kan styra det.

Hur som, det är eller snarare har varit ett evigt velande kring vilka färger vi ska ha. Vi lyckades hyfsat bra med att ringa in vilka färger vi ville ha. Nöjda med det, så begav vi oss till färgaffären.

Gött. 800 nyanser av varje färg. Det gick inte bara säga grå och grön. Nope. Fick med oss fem kartor hem. Tillbaka på ruta ett.

Fick på MTV på tv:n när jag zappade runt tidigare idag. Min filosofi snurrade igång och jag började fundera: När fasen såg jag en Musikvideo på MTV sist? Enda musikkanalen utan musik?

Då var det bara sex månader kvar till jul. Inte utan att man börjar bli lite stressad.

Jag och Emma diskuterade julen för ett tag sen. Inte huruvida vi ska ha en gran eller inte, utan de förändrade perspektiven ett barn ger. Bara att vi nu måste fira jul känns som ett personligt bakslag. Men för Gabriel skulle jag nog göra allt. Till och med fira jul. Hur som, ni som är från olika städer, har barn och firar jul – hur gör ni? Inte fasen orkar man (jag) flänga runt borås-skövde-borås, två gånger om dagen under julen. Näää, det håller inte. Skulle man kunna få några tips?

Om nu någon skulle vara sugen på att slå på lite jingle-bells feelings…

Olika traditioner och på olika håll. Kompromissa var ordet.

Vi var på IKEA för ett tag sen, jag och Emma. Här kan det bli trassel, tänkte jag på förhand. IKEA, Ullared och alla sådana ställen måste vara några av de vanligaste ställen för förhållanden att ta slut. Man kan ju bli precis knäpp.

Den här gången kom jag/vi dock rätt lindrigt undan. Vi hittade en hel del saker. Vilket kan ses som rätt fantastiskt – dels för att vi var på IKEA – men mest för att vi inte vet hur vi vill möblera rummen. Kan bli klart intressant det här när sakerna förmår att beställas och anlända. Här har vi ett bord ja… ehhh… snyggt… meeen… Ja just det, på vinden skulle vi ha det, ifall om att…

Men känslan var bra när vi åkte därifrån. DET kära konfirmander är inte vanligt!

En saftig belöning utlovas till den person som lyckas få stopp på åsnerövarna som åker moppe utanför lägenheten och väcker Gabriel. Det var nära att belöningen gick till snuten som jagade en moppekille här utanför för ett tag sen.

Tyvärr hade han på sirenerna och hjälpte moppekillen att väcka Gabriel.

Tack för det.

På tal om Gabriel. Idag anlände hans första tand. Allt ätande på händer och tår har lönat sig, nu är den här! =) Hoppas nu lillgrabben fått morsans tänder och inte mina. För då blir det dyrt framöver.

Och mycket smärta. Hoppas även han ärvt sin mors smärttröskel.

Dock inte hennes ynklighet. Själv är jag en viking. Japp.

I fredags klev jag av på slutstationen av min sejour på Fridaskolan i Mölnlycke. Pendlandet kostade lite för mycket av mig. Det var konstigt dock. Har trivts väldigt bra med underbara arbetskamrater, tyvärr räckte inte det.

Nu har jag börjat min ”semester”.

I augusti så börjar jag på mitt nya jobb på Asklandaskolan i Fristad. Får se vad de har att erbjuda. En vinst bara att det är 1.5 mil till jobbet istället för sex.

Det var då självaste faan vad folk tycker synd om Emma för att hon fått lite borelia av ett litet fästingbett. Hon har då aldrig varit riktigt förkyld. Inte ni som tycker synd om henne heller för den delen. Har någon ens sett fästingen?

Precis. Avsaknad av bevis.

När jag är förkyld finns i alla fall bevis. Jag ligger för döden i soffan.

Frågor på det?

Gabriel gillar dock midsommar!



Som halviranier gnällde jag sist över pingst och vad det egentligen är. Fick några vaga beskrivningar som jag efter lite kompromissande accepterade (tror jag). Nu till nästa sak: Om pingst var oklart – vad är då midsommar? Fattar ingenting. Varför firar man det? Att man gör det förstår jag, men varför? En extra röd dag. Kort vecka. Tack. Men varför?

Jag vet inte. Därav min fråga. Berika mig med Er kunskap!










Var i Sthlm för ett tag sedan. En kväll råkade vi hamna på Östermalm. Som halviranier kan man känna sig ”missanpassad” ibland. Fast nu kära kamrater, nu bräckte det allt. Jeans och träningsoverallsjacka på östermalm var inte så ”inne”. Eller ”fett”, kanske det heter på nysvenska? Jag var lite ”off” kan man säga. ”typ”.

Min käre pöjk har förövrigt en förkärlek till sina fötter och att suga på dem… Känns rätt hygieniskt.

Skulle ringa Feli… oj förlåt, Telia häromdagen. Säga upp ett abonnemang.

”Du har placerats i kö, du har plats fem. Beräknad väntetid är 18 minuter.”

Skojjar dem eller??? 18 min för fem kunder? Hur svårt ska det vara?

22 minuter senare hade jag plats tre.

Klick.

Jag och Emma låg i sängen och småpratade en kväll. För ovanlighetens skull pratade vi om huset och allrummet som vi inte riktigt vet vad vi ska göra av. Vi dividerade fram och tillbaka om vilken inredning som skulle passa bäst. Tålamodet hos mig började tryta till slut. Vilket jag fick äta upp…

- Vi kan väl ställa tre saccosäckar där så är allt löst, sa Emma.

- Jomenvisst, en sån briljant idé. För då kommer vi inte alls ha småkulor i hela huset sen när jag väl sätter mig i en!? Svarade jag, skämtsamt.

- Men vi kan väl köpa en sån där Fatboy.

Fatboy. Tack för den. Livets största komplex gjorde sig påmind som en vinande örfil mitt i natten. *Smack*

Jag menade inte så, sa hon sen.

Jag vände mig om, varpå Emma börjar asgarva (används det ordet fortfarande?)

Tack för den.

- Men du måste ta mig seriöst, avslutade hon det hela med.

Lätt att göra det.

Nu ska det sägas att jag inte alls tog illa vid mig. Fast som sambo var jag givetvis förpliktigad att spela på hennes samvete!! Hade ju varit tjänstefel om jag inte gjort det! Fatboy är för er som inte är så ”inne” i det här med saccosäckar, ett märkesnamn.

Sa Emma.

Undra om det stämmer? Tog jag bara för givet. Måste googla.

Fatboy är ett svenskt rockabillyband.

Jag får googla vidare.

Sen.

Andra gången jag ringde Telia tog det 36 minuter. Bra kundservice. Själva samtalet tog 23 sekunder. Max.


Gabriel har en förkärlek till bilar, han tycker det är enormt roligt och spännande att stå vid en väg och spana in bilar. Men motorcyklar är heeeelt fel. Låter visst för mycket. Då kommer tårar. Att köra lite Porsche är något som han gillar mycket! Ett perfekt sätt att köra sönder de nya listerna och det nya parkettgolvet i huset. Den där renoveringsbufferten är nog inte så dum ändå...
Gabriel kan ses på vägarna i en orange porsche...
Här kör han, vrålfort, hemma hos farmor och farfar!

De två sista dagarna på jobbet så fick jag måla ett materialförråd som gjorts på gården. Jag ställde givetvis upp på det. Det var på egen risk för deras del, men jag skulle ju inte jobba kvar där så jag tog chansen att vara hantverkare för en dag. Eller två då. Medan jag stod där i stekande hette så funderade jag på varför jag stod där och målade ett förråd. Korkat av mig.

Halviranier är billig arbetskraft. Svårare än så var det nog inte.

Hur sjuk är man inte egentligen? Eller sjuk, rubbad är kanske rätt ord. Var hos en polare i fredags och såg Avatar. Det första med Sci-Fi sedan Arkiv X tid… Hur som, helt okej – grymt välgjord! Vad var det som var rubbat? Att jag såg en Sci-Fi… Ja. Fast än mer, mitt under filmen kommer jag på mig själv sitta och nynna på Mora Träsk. ”Hänger öronen på dig ner…”

Vad hände där?

Gabriel får ses som skyldig.

Tror jag skrev tidigare att jag eller att vi var i stugan (Emmas morföräldrars) och firade Emmas farsas 60-årsdag. En mycket trevlig start på vad som i folkmun kallas ”semester”. Var sleten idag, så det var gött att komma hem, få raka sig. Ja, tre dagar utan rakning och man kan misstas för en hårboll. Hur som, gött att komma hem och fräscha upp sig lite!

12 minuter senare var jag nerspydd.

Gabriel får ses som skyldig.  

Livet som småbarnsförälder. Eller småbarn. Han har passerat 70cm. Räknas han fortfarande som småbarn då?

Avslutar med en fundering: Vegetarianer kan väl inte vara måna om miljön, de äter den ju…?

Signing out.

Fatboy.

Här följer några bilder, för er som inte förstår vad som sker här... =)




Någonting säger mig att Emma inte är lika entusiasmerad som
Gabriel över att se Mora Träsk DVD:n för 1942:e gången...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar