måndag 27 december 2010

Varför har du en bebis i magen?

Just nu sitter David och kikar Arsenal mot Chelsea samtidigt som han planerar praktik- och teoripass inför Västgötalägret som han ska hålla i imorrn och själv känner jag mig rätt så uttråkad. Vill hitta på något, men orkar inte. Är inte det ett graviditetsdilemma så säg?

Vad har då hänt sen sist? Jo, julafton kom och julafton gick. Inte oss emot eftersom hela julen bara känns som en hållplats att ta sig förbi för att komma fram till det vi egentligen längtar och ser fram emot, nämligen Litens ankomst!

David firade iallafall helgen tillsammans med sin familj i Skövde och jag med min i Borås och så har vi alltid gjort och det har funkat bra för oss. Eller ja, det kanske inte funkade lika bra i år. Iallafall inte för David som blev sjuk under natten till julafton och tvingades förbli sängliggande på julafton istället för att äta julmat, öppna julklappar, kolla Kalle Anka och Svensson Svensson som vi andra kunde göra. Stackars honom. Det är sant som de säger att det egentligen inte finns något bra tillfälle att bli sjuk på, men att behöva vara det på julafton av alla dagar kan bara inte vara någon höjdare.

En annan sak som inte kändes som någon höjdare i år, det var julmaten. Förstå mig rätt, maten i sig var i vanlig ordning perfekt tillagad av mamma och pappa, men det var absolut ingen bra mat för en gravid 25-åring som efter åtta månader fortfarande kämpar mot sitt jäkla illamående dagarna i ändå. Nog sagt om det. Jag tror att ni alla har tillräckligt med information för att kunna göra en hypotes som överensstämmer med verkligheten.

På juldagen så träffade jag min storasyster, hennes man och söner hemma hos mamma och pappa och det var verkligen en fin dag. Jag är så otroligt glad att jag har valt att arbeta med barn, för jösses vilken resa det är när man inbjuds att dela livet och deras tankar med dem. I lördags, när jag satt i fåtöljen i mammas och pappas vardagsrum och kände mig helt däckad av matkoma, kröp Joel upp i mitt knä och började ställa en massa frågor om bebisen i magen. Varför har du en bebis i magen? Varför kommer den inte ut? När kommer den ut? Hur? Efter ett tag gick han över till de frågor som jag kan tänka mig är mest intressant för ett barn att ta reda på. Vad äter den? Kissar och bajsar den? Och när jag svarade ja på den sista frågan kunde jag inte göra annat än att le när han sedan snabbt ställde motfrågan: Men hur då? Har den en toalett i magen eller?

You just gotta love kids!

Nähäpp, om jag skulle ta en sväng förbi köket och hämta en julmust och sjunka ner i soffan nu kanske?! Hmm....den tanken smakade inte allt för dumt faktisk! Så får det bli. Over and out!

//Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar