tisdag 26 oktober 2010

David och sockarna - en kärlekshistoria

Notera att att detta endast är NÅGRA av Davids sockar.
Resterande låg i tvättkorgen när dessa fotades.
Ikväll vill jag återgå till ett ämne som ni kanske trodde var avslutat. Ikväll vill jag prata om våra två nya byråer igen. För er som inte följt bloggen så regelbundet kan jag först och främst berätta att jag och David har inhandlat två nya byråer till lägenheten. Mer förvaring började nämligen kännas som ett oundvikligt måste i och med att vi om några månader kommer att vara tre stycken som bor här. Det hade kanske räckt att bara köpa en för att rymma vårt kommande barns alla saker, men nu är det ju såhär att jag har valt att dela mitt liv tillsammans med David som råkar ha en riktig förkärlek till sockar. Ja, ni läste helt rätt. David älskar sockar. Eller förresten, jag ber om att få förtydliga mig lite. David älskar att ÄGA sockar. Låt mig förklara.

David har 23 stycken par sockar som han i dagsläget använder. Därtill har han 27 stycken par som fortfarande ligger i sina förpackningar, plus att han för någon vecka sedan kom hem med ytterligare en förpackning med 7 stycken sockar som han köpt igenom hans lags Newbodyförsäljning.

Jag: Skojar du? Har du köpt ännu mer sockar?
David: Ja...
Jag: Men ärligt, vad ska du med dom till? Du har ju flera förpackningar som du inte ens öppnat än ju!
David: Ja och nu har jag en till...
Jag: Jaha, men ska du inte ta och rensa ur några då?
David: Jo...

Det har han gjort nu. Rensat ur alltså. Några sockar fick begravas i soptunnan. Inte många, men några. Jag frågade varför han hade sparat så många och fick till svar att han tänker använda dem tills de går sönder och då öppnar han någon av de nya förpackningarna. Först då. Ni förstår vad jag har att göra med va? En annan gång frågade jag vad han egentligen ska med så många sockar överhuvudtaget? Jag har inte ens hälften så många som honom och jag klarar mig utan problem. Jag kan inte minnas att jag fick något direkt bra svar på den frågan, men vid närmare eftertanke så tror jag att jag kanske vet svaret ändå. David hatar att tvätta sockar. Eller jag rättar mig igen, David hatar att hänga upp tvättade sockar. Det är nog därför han har så många, han försöker helt enkelt att undvika problemet genom att ta ett par nya ifrån lådan istället för att ta tjuren vid hornen och tvätta. Grejjen är ju att problemet likväl kvarstår när det är dags för vittvätten att köras. Ja, jag undrar om det inte är så att hans taktik faktiskt är uppkomsten av problemet från början?! Hur som helst, hans avsky till att hänga upp sockar på tvättlinan är också orsaken till att David gör allt han kan för att undvika att tvätta vittvätten, vilket i sig också är anledningen till att jag ibland måste jäklas och lägga i en vittvätt innan jag går hemifrån för att sedan be honom snällt om att hänga upp den när han kommer hem....*fniss*

Oh well! Nu är iallafall några sockar bortrensade. Nu fyller han bara en och en halv låda med sockar i den nya byrån. Och det var ju egentligen om den jag skulle prata om. Den nya byrån. Den vi köpte för att det inte längre fanns plats för Davids sockar i den gamla. Där har ni alltså orsaken till varför vi köpte två stycken. Easy as that!


Mysigt värre! Eller?
I övrigt så ser ingenting ut som det brukar i lägenheten. Våra möbler från sovrummet står nu utspridda i vardagsrummet, hallen och datarummet. Why? Jo, för att när vi flyttade in hit så valde vi att måla om taket i samtliga rum. Resultatet blev strålande överallt utom i sovrummet, där hela taket krackelerade vid när färgen torkade. Vi hittade en tillfällig lösning på det. Orkade inte ta tag i det då. Så i över fyra år har vårt sovrumstak sett ut som ett månlandskap. I helgen som gick kom min kusin hit och satte upp gipsplattor som senare nu i veckan ska slipas och målas. Vi kände att vi ville få det gjort innan vår liten kommer efter jul och som det ser ut just nu så kommer taket bli kanonbra. MEN då jag är så trött som jag är hela tiden så orkar vi inte flytta in och ut saker ur sovrummet hela veckan, så vi beslöt oss för att inte ställa in sängarna i sovrummet igen förrän allt med taket är klart. Så nu har vi lagt resårbottnarna på golvet i datarummet och sover därinne. Föga charmigt. Inte alls skönt. Fruktansvärt jobbigt när liten i magen ser till så att jag måste gå på toaletten två-tre gånger på natten. Men som ungdomarna idag säger: Orka! Orka flytta in och ut grejjerna i sovrummet. Orka damma, dammsuga och våttorka flera gånger på en vecka. Orka allt det där! Nä, vi stannar på golvet några dar till. Det får gå. Vi älskar utmaningen! Oh yes!

Nu serveras det mat här tydligen! Jag gillart!

Peace!

//Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar