lördag 2 oktober 2010

Ai Caramba!

Ni kommer att förstå varför detta inlägg inleds med Dagens Graviditets Dilemma: Glöm inte av en gravid hungrig kvinna!

Ja, ni förstår ju redan nu att jag är ute och *blubb, blubb, blubb* simmar på djupt vatten. Yes, I am! Har i sedvanlig ordning varit en handbollsrik helg, börjades med ett derby i H4 mellan Byttorp och Borås. Därefter hade jag visst vid något tillfälle sagt att jag skulle prata med Emma innan jag och Jocke drog iväg för att äta. Missade visst den biten. Jockes telefon ringde på väg till stan, han räckte över luren och sa att det var min chef. ”Vart är du?” Sa den mindre nöjda rösten i luren. ”Ehhhh… Jahaaa... Skulle vi... Okej… Mmmm.” Svarade den andra mindre nöjda rösten. Min röst. Samlade inga poäng. Såg hur örfilarna ven, blåmärken blomstrade och förhållandet skulle sättas på prövning. Nej, Emma är väldigt snäll. Jag straffades direkt. Satte mig med Jocke på Poolhouse för att äta och kika Sunderland – United. Men icke. En vattenläcka i omklädningsrummet gjorde att matchen försenades och vi fick istället se Spurs – Villa. Det straffet sved! Maten var dock god.

Vi åkte tillbaka till hallen. Ett stopp på vägen, hemma, för jag hade visst glömt min mobil. 213 missade samtal. Från Emma. Jaha. Nåväl, körde vidare, parkerade vid hallen. Klev in. Många mötte mig med ett leende men jag såg sorgen/olyckan i ögonen. Shit! Tänkte jag. Förstod att Emma hade slagit med stora djungeltrummat och flertalet besökare hade fått höra vilken usel människa jag är. Var. Det här krävde kreativt tänkande och det fort! Nå ja, en kexchoklad fick det bli i kiosken. Klev in med högburet huvud och gav Emma chokladen. ”Tack, men jag har redan köpt en chokladboll, två korvar och ett surt band. Hoppas din mat smakade bra!” Jobbigt svar! (Notis: Två timmar senare åt jag själv upp hennes kexchoklad. Vet inte om det var ett bra drag. Hon ville ju inte ha den. Eller var det bara som hon sa? Det lär visa sig…) På tal om sura band… Det fick mig osökt att tänka på den där butterkakan på ICA som jag skrev om tidigare. Hade varit en GRYMT bra läge att slänga ur sig det. Fast jag bet mig i tungan. Satt på läktaren och funderade lite handboll, finns ju en målvakt som heter Johannes Bitter? Det var ju hysteriskt roligt! Fast jag förmådde inte att plita ner det i ett sms till Emma. Dumt att strö salt i såren, fast det här hade ju varit snarare som att tömma ett saltkar… Men det är ju ett riktigt lyckopiller att använda sig av i framtiden!

Sammanfattningsvis: Försöker hitta någon ljuspunkt, och bortsett från Bitter och en go burgare är det inte lätt. Säg så här, man skapar bättre förutsättningar om man inte glömmer sin hungriga, gravida kvinna i en idrottshall.

Fast, vi har varit tillsammans i över åtta år. Så jag vet hur jag löser sådana situationer. En souvlaki och en grekisk sallad från Oliven. Sen var allt i sin ordning igen. Hem till soffan, Emma somnade – mätt och lycklig. Jag var detsamma. Efter att jag tagit hennes choklad. Får se vad som händer imorgon. *Smack!*

Senaste tillskotten!
Innan handbollen drog igång hade dock jag och Emma ett riktigt underbart moment här hemma. Emma (notis:  EMMA) frågade om vi inte skulle köpa en United-sparkdräkt och lite saker – TJOFF! – 700kr mindre på kontot. Två haklappar, en sparkdräkt och två… två… ja vad kallas det? Som på bilden här bredvid!

Det var en underbar stund med Emma, hur som!

Om ett – TJOFF! – motsvarar 700kr så var det igår ett riktigt jävla CRASCHBOMBANG! Då köptes det både en barnvagn (svart/vit/röd naturligtvis), en spjälsäng, madrass, väska och något mer tjofräs till vagnen. Minns inte allt. Blev sketdyrt, men otroligt bra! Känns enormt bra, men surrealistiskt. Där där spjälsängen förresten, varför i helskotta skruvade dem inte ihop den så som de gjorde med barnvagnen?? Den kommer ju stå där i tusen bitar tills vattnet går… Om jag inte lyckas lura hit Emmas kusin som är snickare, innan dess. =D He he. Sorgligt, men så sant. Ni skulle bara ha sett mig försöka fylla bilen med alla saker. Vred och vände en bra stund, underhöll många där på parkeringen. Måttligt nöjd, gravid, sambo. ”Faan vad du krånglar, det är ju bara att…” 30s senare var det klart. Så röten är jag, ingen karlakarl. Jag hade säkert löst det, men behövde lite mer tid bara. Jag närmar mig ju trots allt 30år. Måste ju få några fördelar av det!

Jag har genomgått en reunion med Shinedown. Long time – No see! Until now…

Kom på en bra fördel med att barnet föds -11. Det blir lätt att komma ihåg hur gammal ”dennadära” är! Trots att jag även närmar mig den åldern då man börjar ”räkna fel” på åren och glömmer av hur gammal man är. Undra om vi ska vänta i ytterligare tio år till nästa barn. För min skull.

Den hårt kämpande skengravide.

Gravida kvinnor brukar ju hitta ”sin grej”. Emma har nog äntligen funnit sin. Helt logiskt är det jul. JUL! Jaha. Hur går man vidare med det? Som sambo är det bara till att fylla kylen med clementiner och griljerad skinka, skafferiet med pepparkakor och inom kort även fylla stor del av kylskåpet med julmust. Grattis ICA Byttorp, ni kommer göra en kanonförsäljning på julprodukter!

I oktober.

Nu börjar magen växa. Ordentligt. Ska jag vara ärlig (vilket man alltid ska, eller?) så vet jag inte om jag tycker om det så himla mycket. Att magen växer. Egentligen. Fast det är väl en bieffekt av graviditeten antar jag? Förstår inte varför just magen ska växa så konstant och bli stor. Inte kul att vara skengravid! Emmas mage växer den med och det är underbart! Kulan har börjat formas och (notis!) armrörelserna är stundtals väldigt intensiva! Idag har det dock varit ganska lugnt. En vilodag kanske? Faan – en dag utan träning är en dålig dag. Ryck upp dig därinne! Hög kastarm!

Undra om barnet blir förvirrat – här ska man försöka leda in ungen på ett livslångt handbollsliv samtidigt som operation Man United är inledd. Nåväl, skulle det inte bli ett handbollsproffs så får jag väl nöja mig med ett United proffs. Låt gå. Vill inte sätta för höga krav på barnet redan innan det är fött. Kan ju ge det en vecka eller två. På tal om bollar, det var längesedan korgen fylldes på, läge att införskaffa lite nya bollar!

Någon som har ett bra tips på var man köper sådant?

Vi har kommit på ett klockrent killnamn förresten! Känns riktigt bra så här på förhand! Skönt att ha ett killnamn! Tjejnamn finns flera, fast det här slår högt. Vilket det är? Nej, det får vara en liten karamell vi suger på själva en stund.

På tal om att köpa saker, börjar bli sugen på att köpa ett hus nu. Har gjort mina år som boende i en HSB lägenhet. Känner att lusten inte finns kvar längre, nu är det dags att gå vidare. Letar febrilt efter både jobb att hoppa på efter studierna och hus! Vill testa på något nytt, så kan Emma ta hand om barnet medan jag, den iranske Timell, kan ta hand om husrenoveringar. Något säger mig att det skulle sluta med ett tält i skogen. Under en ganska lång tid. *Brrrr*

Duplo – det är min nivå. Höjer självförtroendet varje gång (jag lyckas). Vilken nödvändigtvis inte är varje gång.

Shit happens. Lite för ofta för en del bara. Själv är jag tills vidare en lycklig drömmare, lever i en underbar tid, men ett hus… Det skulle sätta lite extra krydda på vardagen.

Kryddor. Undra vad fasen de hade gjort med den makrillburken jag åt i morse, smakade inte som en kioskvältare direkt. Smakade… Tomat. Ja, jag vet att det ligger i en tomatpuré eller så, men nog brukar man känna makrillsmaken.

Tror jag har svårt för det här med smaker som skengravid. För det är väl inte bara gravidas smaksinne som påverkas?

1 kommentar:

  1. Elsa hade också United-body!!
    Hoppas allt är bra med er tre! Kramar från Carro i Skövde

    SvaraRadera