söndag 24 oktober 2010

Ironlady or not?

Tydligen not! Var på MVC i tisdags och barnmorskan var inte direkt helnöjd när hon såg testresultatet av mina järnvärden. Hon frågade om jag hade börjat äta järntabletter än och när jag svarade nej så sa hon till mig att då är det nog på tiden att jag börjar göra det nu. Järnvärdena måste upp innan förlossningen och att de är så låga nu kan mycket väl vara orsaken till att du är så trött som du säger att du är hela tiden, sa hon till mig. Jaha ja, tänkte jag. Järntabletter alltså. Så kul! Verkligen! Finns det liksom någon därute vars mage inte kraschat helt av järntabletter? Jag har iallafall ätit det under en period tidigare i livet. Jag slutade. Inte för att järnvärdena såg bättre ut. De hann nog faktiskt knappt höja sig under den korta tiden jag åt det. Jag gav upp. Orsak: PAIN! Det kändes helt enkelt inte värt det. Då. Nu har jag ju som sagt inte mig själv att tänka på längre. Lite kramp i magen kan jag väl stå ut med i några veckor. Jag menar, graviditeten har ju varit så mild emot mig hittills. Nog kan jag väl härda ut detta också då... 

And isn't it ironic... don't you think...

Det kanske gör mig piggare och man ska ju faktiskt glädjas över det lilla. Det är vad "dom" säger iallafall...
Så efter MVC bar det direkt av till apoteket för att inhandla järntabletter. David fick gå in och köpa eftersom jag var så kissenödig att jag kände att jag inte skulle palla att resa mig upp och ned från bilen två gånger för att först gå in på apoteket och sedan in på ICA för att handla. Prioriteringar ni vet. Argumentet höll iaf och David gick in. Precis innan han hann stänga bildörren så bad jag honom att köpa Försvarets hudsalva också. Efter en kort stund kom han ut igen med järntabletter och...håll i er nu...tass-salva!!

Jag: Vad sjûven är detta? Har du köpt tass-salva?
David: Ja, de säljer inte Försvarets längre. Detta ska tydligen vara precis likadant.
Jag: Men vadå! Tass-salva? Jag är la ingen jäkla hund eller? Ska jag ha detta på läpparna? Fräscht!
David: Det var vad de hade...
Jag: Jaha..tass-salva alltså? Ska man behöva använda vanlig lypsyl nu igen då? Tror de verkligen att människor vill ha sånt på sina läppar? Något som hundar ska ha på sina fötter? Hmm....

Lite senare..

Jag: Jaja, det kan la inte va värre än att vissa använder hästlinement kanske...

Givetvis var jag tvungen att googla detta. Jag hittade en där de sålde produkter till vård av hundar, varav tass-salvan var en grej. Beskrivningen lät såhär: Mjukgörande tassalva som skyddar mot kyla, fukt och salter. Fungerar utmärkt i befintliga tassproblem och motverkar så hunden slipper onödiga smärtsamma tassproblem. Tass Salvan förhindrar sprickor och irritation i hundens tassar. Ger hundens trampdynor en skyddande hinna och förhindrar att kyla, fukt och salter tränger in. Salvan ger en hård ”vaxig” yta och är lätta att applicera med hjälp av en trasa eller svamp som du låter ligga i burken. 

Så för hårt saltad mat är ingenting jag behöver oroa mig för längre. Inte så länge jag har denna fantastiska tass-salva på läpparna. Skönt.

För er som undrar är vi i Skövde över helgen. Vi har haft det kanonbra och jag känner mig verkligen nöjd med helgen. (David däremot känner väl sig halvnöjd. Varför får han själv berätta sen...) Sist jag träffade Davids familj var i somras och då låg jag däckad av min maginfektion i två dar av tre här. Därför kändes det gott att få en hel helg tillsammans nu. Alldeles strax ska vi dessutom bege oss till Hentorp och hälsa på två goda vänner och deras barn i deras nybyggda hus. Ska bli riktigt kul!

Over and out!

//Emma

1 kommentar:

  1. Tassalva är ju asnice! Spruckna hälar läker på nolltid!

    Tack tack för en skön blog, följer den inte så ofta men jag får alltid ett leende på läpparna när jag har läst.

    /Kusin Maria

    SvaraRadera