torsdag 28 mars 2013

Stackars barn i skolan och påskafton var de matgladas påfund!

Ibland tycker jag synd om barnen i skolan. Framförallt när de råkar ut för mig - på rethumör...

Ett barn: Varför heter det skärtorsdag?

Jag: Det är inte så konstigt egentligen! Det kommer ifrån att eftersom så många påskpysslar så är det många som skurit sig på papper. Då kallade man dagen för "skärtorsdag".

Samma barn: Jag har skurit mig många gånger när jag pysslat!

Jag: Se där ja!



Stackars barn.

Inte så konstigt att man kallas "Kung David" på jobbet. De kommer ha en skev världsbild... He he. :)

"Frööööken, kan du hjälpa mig??"

Stopp! Vadå fröken!!? Finns ingen fröken här, däremot...

Sen var snacket igång.

Nu är jag Kung David.



Varför heter det skärtorsdag då? Inte så många som vet... En ärligt stulen text från nån sida:

"Att torsdagen i stilla veckan heter skärtorsdag har vare sig med färgen rosa eller med knivar att göra. En äldre betydelse av verbet ”skära” är rena och finns med i t.ex. uttrycket ”skärselden” – den renande elden."

Är rätt dålig på sånt där varför vi firar högtider. Gillar inte många högtider alls. Friskade upp mitt minne och kollade varför vi firar påskafton. Fann världens bästa förklaring!!

"Lördag 30 mars - Påskafton.
Påskafton är ingen särskild dag i kristet påskfirande. Jesus ligger i graven och väntar på att uppstå. Dock är det på påskafton som vi i Sverige började fira påsk efter den långa fastan, på samma sätt som vi firar julafton mer än juldagen och midsommarafton mer än midsommardagen."

Har trott att det var på grund av (tack vare) återuppståndelsen.

Icke!

Vi firar att vi har fastat så länge. Under hela veckan. Vilket inte stämmer för min del. Veckan innan påsk kallas "stillaveckan", stämmer inte heller. Men på påskafton ska jag äta mig galet mätt för att hedra alla stackars (rutinerade) människor som var så smarta att de fastade i en hel vecka för att kunna frossa på påskafton.

Jag har inte fastat men ska som sagt frossa ändå.

In memoria...

God natt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar