torsdag 25 november 2010

"Tooovääääär, do haaaar slaaagiiit feeeel noommmeeer"!

Back on track efter några jobbiga dagar. Mycket tankar och mycket jobb!

Handbollen har tagit tid som jag inte har. Inte den underbara vardagliga handbollen utan Svenska Handbollsförbundet har stulit min privata tid. Kommer faktureras till dem. Först skulle vi ha varit i Västerås, men sen blev vi flyttade till Skövde. Det i sig är ju inget dumt byte, men när man fixat allt runt omkring så blir det lite bökigt. För att sen börja om man aktivitet, boende och så vidare i Skövde. Blir tältning på Billingen. Skövdelägret all over again! Det är bra grejer det!

Hade grupphandledning/miniventilering idag på Högskolan. Gick nästan oroväckande bra. Hela arbetet har gått oroväckande bra. När kommer smällen?

Den där förbannande cykelmätaren stör mig bara med och mer! Det står ett budskap på den: Använd cykelhjälm. Hur klipskt är det att skriva det på en cykelmätare som står låååångt ifrån närmaste bostad!? Den som märker det har så långt hem eller till jobbet, så när personen i fråga kommit dit så har denne glömt det.

Visste ni förresten att det var 36 personer som cyklat förbi där vid kl. 12.30? And do you give a fiddler`s fart??

Där ligger ett annat problem.

För ett bra tag sen så hängdes det upp julbelysning i stan. För ett mindre bra tag sen kom jag hem och snubblade på en kartong så fort jag kommit in i lägenheten. Vad fanns däri? Precis! Jag var tvungen att fråga varför!? Svar: ”Hade du gått upp och hämtat dem senare?”

1-0  till Emma. Det hade jag inte.

Förra fredagen (säger man i fredags?) så var Elin här, Emmas syster. Hon berättade en störtskön sak. Hon hade varit lite halvseg, åkt buss och tyckt att hon kände igen tjejen som gick på bussen. Efter ett tag gick det upp för henne, ”Faan, det är ju Emma”!

Hennes syster, som tidigare skrivet.

På tal om roliga saker, idag i skolan satt vi och prata och Malin berättade att det i morse ”luktade som skidsemester”!? Den är skön!

Riktigt skön.

Rooney tillbaka på allvar, sänkte Rangers på straff efter att själv blivit sänkt med en karatespark som får Cantona att se ut som en Rookie!

Fast funderade lite kring Rooneys alla historier när han möttes av en del burop på läktaren. Sen blev det ganska enkelt. Sår läker, men ärren består.

Faan vad pengar förstör idrotten! Lite mer hjärta sökes! NHL har satt upp budgetar för vad truppen totalt får tjäna. Ett bra initiativ. Men det handlar ju fortfarande om miljardbelopp. Stackars spelare, får nu bara 151 miljoner om året, hade ju varit 163 utan den (inte så) nya regeln.

Att Emma är dyr i drift är ingen hemlighet. Verkligen inte! Fast nu börjar det droppa in dubbla räkningar från Lärarförbundet. Precis som vi inte får tillräckligt många ändå! Jag tog tag i saken. Lyfte luren och slog numret.

Det skulle jag aldrig ha gjort.

Jag satt i kö, och satt i kö…. Och satt i kö. Efter dryga kvarten så kom jag fram! Yes! Tänkte jag. Icke.

En person med finsk brytning lyssnar på vad jag har att säga, innan hon svarar: ”Tooovääääär, do haaaar slaaagiiit feeeel noommmeeer. Naaar dooo trooookte eeeeettan so skooollllee do troookt tvooooaaan istääällllet. Rinnnng eejen. Taaaack ååk heeej.”

En kvart i kö, sen så har jag, för mitt ärende, tryckt en etta istället för en tvåa. Hon kan absolut inte hjälpa mig och ber mig ringa igen och slå rätt nummer. En jävla tvåa. 

Gör om – gör rätt! Eller vad säger männen i grönt?

Ringer igen. Slår noggrant en tvåa istället. Väntar i kö i fem minuter. Kommer fram och får svaret att jag inte ska ringa dit alls utan blir hänvisad till ett annat nummer.

Skjut mig. Tack. Till slut löste det sig.

Hade gått smidigare att betala de där 230 kr extra. Tagit smällen. Gråtit en skvätt och trösthandlat en lasagne eller nåt.

På tal om att shoppa. Stränga order från chefen att köpa The Unit-boxen. Sagt och gjort. 1000 spänn investerat i vad som kommer att leda till egentid. Jäkla modeord. Hur som, jag sa inte emot chefen. Serien är grym!

Satt tidigare idag och kollade på SVT Play – Ung och bortskämd. Jag är inte ett geni vid spisen, men jag är vassare än vad en av killarna där är i alla fall. ”Det är så komplicerat att laga mat, först måste man koka vatten och sen måste man tillsätta rätt mått! Nej, då är det bättre att äta ärtsoppa på burk” Och i burk också. Det var ju inte så att det värmdes på och späddes ut i vatten som till och med jag fattar. Nej. ”Mat ska ta två minuter att laga, inte tjugo. Det är bortkastad tid” …säger han och sätter sig framför datorn.

Det gör ju i och för sig jag med. Men jag har ätit lasagne idag. Mmmm! Familjen Dafgård vet hur de ska mätta en halviranier!

Kom precis hem från min frisör. Min underbara frisör. Min underbara gamla frisör. Kom dit 16.30 och halvstressad. Men fick vänta till tio i fem innan det var min tur. Varför? En klapp på axeln till alla som lyckas gissa rätt utan att tjuvläsa två rader ner…

Svar: Jo det var så här att hon var i tvättstugan och hängde tvätt! Ha ha ha! Helt suveränt, sånt händer bara hos min frisör. Fast det är väl sånt man får ta när det bara kostar 190kr? Är nog förresten hennes enda manliga kund. Vet inte varför.

Kan bero på att det är en damfrisering?

Jag och tanterna i papiljotter. Vi har det mysigt vi. Klippningen blir ofta vind, sned och ojämn.

Fast det är ok. Det är ju jag och min gamla finska. Varit väldigt mycket finskt i livet idag. Får väl finn(a) mig i det. Ho ho ho. Davidhumor. Röten? Jepp. Hon presenterar sig alltid vid namn, men hennes finska brytning gör att jag inte hör vad hon säger. No Iranie-Soumi connection där inte.

Börjar ”Lemon Tree” bli populär igen? Slog väl igenom någon gång i mitten av 90-talet och jag tycker mig höra den allt oftare. Ungdomar idag tycker väl att den är ”värsta bra” eller ”fett nice”.

Jag tyckte den var bra. 1995.

Nu måste jag in på toa och fixa i ordning de vanliga skönhetsmissarna i håret. De finns. Alltid. Men det hade de gjort oavsett vilken 65-67(?) åring som helst hade klippt mig. Man får räkna med lite skönhetsmissar, men hela jag är ju en skönhetsmiss så vad faan spelar lite hår för roll?

Sa jag att det bara är mindre än tio veckor kvar tills jag ska bli farsa? Oh faan. Och var tog hösten vägen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar