fredag 17 september 2010

Stolt storasyster!

Dessa ord gick att läsa om syrran i morse!
Är hemma från jobbet idag med. Mår något bättre än igår, men fortfarande inte bra. Har varvat soffliggandet med att kika lite handbollssidor på nätet och idag är det en sån där dag då jag verkligen toksaknar handbollen. Det började redan när jag läste tidningen i morse och fann att det skrivits hela två sidor om handbollen i sjuhärad. En del handlade om att det i år är rekordlågt antal lag anmälda för seriespel här i trakterna, vilket i sig inte var något större nyhet för oss som befinner oss i föreningarna och vet hur det sett ut de senaste åren. Den andra delen var en kortare presentation av damlagen i Borås HK 84, Bollebygds AFF och Tostareds IF, varav samtliga kommer att spela i div. 2 i Göteborgsserien i år. Det var rolig läsning av två orsaker. För det första så var det för en gång skull damhandbollen som hamnade i rampljuset, det händer verkligen allt för sällan i Borås Tidning och för det andra så var det kul att läsa Mats Sundlings (tränare för Borås HK 84's damlag) ord om min syster Elin Ohlsson, som han ser som årets profil. Jag förstår verkligen vad han ser i henne. Hon är en grym lagspelare och har absolut utvecklats massor det sista och det är med glädje som jag ska följa henne och laget i år. Om jag är stolt? O ja! Mycket!

Anledningen till att jag toksaknar handbollen så mycket just idag beror nog annars på att all handboll verkligen har dragit igång denna veckan. Både damernas och herrarnas elitserie är igång nu och på Facebook kan man läsa om hur alla gamla handbollspolare har gjort sin första match för året. Davids tjejer hade seriepremiär i tisdags och körde tydligen över sitt motstånd, Byttorps herrar har seriepremiär på söndag. BHK's herrar också. BHK's u-lag på damsidan spelade i Lidköping igår och vann med 33-27. Två av mina goldiesar var med och när jag fick höra det så var det inte utan att jag hade velat vara med i bilen dit upp för att få se dem. Karitha, en annan goldie, gör sin premiär idag. Så ja, man kan säga att handbollssäsongen rullar igång nu. Överallt! Och jag är inte med...

Hur som helst så börjar jag bli grymt sugen på att komma igång och träna igen nu. Illamåendet har ju gjort att jag har dragit mig för det. Tröttheten som jag känner varje dag är givetvis ett resultat av graviditeten, men säkerligen även en konsekvens av att jag är van vid att träna och behöver göra det för att känna mig pigg och välmående. Därför har jag nu äntligen tagit tag i att ordna kort på både Friskis och Svettis och Stadsparksbadet. Jag har nämligen möjligheten att träna gratis på båda ställena som friskvård genom mitt arbete. "Dealen" är att varje anställd får träna fyra gånger i veckan och att man själv får bestämma hur man vill fördela passen mellan de två ställena. Att börja gymma igen (för det är det jag tänker göra på Friskis) känns riktigt gött, men att börja simma känns inte riktigt lika roligt ska jag säga. Det är så fruktansvärt långtråkigt! Eller ja, det är den upplevelsen jag har från tidigare erfarenheter, det kan hända att jag känner annorlunda nu, men njae...jag är tveksam! Okej, att springa är heller inte alltid en favorit. Men då kan jag åtminstone lyssna på musik samtidigt. Det kan man inte när man simmar. Men men, det är iallafall en träningsform som aktiverar hela kroppen och underhåller konditionen relativt bra under graviditeten, plus att jag kan hålla på med det ända fram till beräknad förlossning om det känns bra. Så jag får väl försöka motivera mig med att simningen kommer att underlätta det för mig att komma tillbaks i form sedan.

Apropå förlossning. Som gravid har jag redan fått höra en massa förlossningsberättelser av alla som själv gått igenom detta, men vissa som inte har en aning om hur det egentligen är har tydligen tagit det till sin uppgift att informera mig om vad jag kommer att ställas inför. Två av dem är mina kära lagkamrater Niki och Kenny. Dessa två berättade mycket exalterat om deras bild av en förlossning efter att de fått se ultraljudsbilden under herr-DM i Tibro förra helgen.

Niki och Kenny
Kenny: - Fatta hur du kommer gå sönder! Det kommer bara säga riiitsch!!
Niki: - Aaa...och så kommer du att bajsa ner dig!
Kenny: - Haha...aaa det kommer du! Och så kommer det säga riiitsch!!
Niki: - Vi vill liksom bara förbereda dig så att du vet vad som väntar...

Tack grabbar! Ni är verkligen goa vänner. Ni (tror att ni) vet precis vad en gravid kvinna önskar höra och jag vet precis vilka två jag ska undvika att umgås med de sista två månaderna...

//Emma

1 kommentar:

  1. Hej Emma! Grattis har jag aldrig haft tillfälle att säga till er, men har hört om graviditeten av mamma! så GRATTIS till er båda!!! Och oj vad glad jag blev när jag läste om Elin i BT igår, det är henne verkligen väl unt! :) Tror dessutom att vi är lite i samma sits med att sakna handbollen när den drar igång...

    Kul att hitta er blogg, Ta hand om er och Lycka till med allt!
    Kramar!

    SvaraRadera