fredag 11 februari 2011

Jag ska byta namn!

Ha ha ha, vad ska nu den heltrökiga halviraniern försöka skoja om?

Ja så kanske ni tänker…

Icke.

Det är sant. Jag ska troligtvis byta namn. David Payani Gunnarsson kan snart vara ett minne blott. Det tackar jag folkbokföringen och skatteverket för.

Vi tar det från början.

28/1 kom Gabriel simmandes. Några dagar senare får vi ett brev från skatteverket/folkbokföringen där de vill att vi ska skriva in barnets för- och efternamn. Sagt och gjort.

Gabriel Payani.

Det gick ytterligare några dagar, till idag, närmare bestämt. Ja, då ringer skatteverket/folkbokföringen upp mig.

”Hej, jag ser att ni har fått barn och ansökt om att han ska få namnet Gabriel Payani, stämmer det?”

”Öh, ja precis det stämmer bra det” svarade jag fundersamt.

”Det går tyvärr inte.”

”Vadå går inte?”

”Eftersom du heter Payani i mellannamn så kan ni inte ge ert barn Payani som efternamn…”

”Skojar du eller? Jag heter ju Payani Gunnarsson i efternamn.”

”Nej, enligt folkbokföringen så heter du bara Gunnarsson i efternamn.”

”Jaha, så du menar att Gabriel inte kan heta Payani i efternamn?”

”Inte som det ser ut just nu.”

”Och hur ändrar jag det, är det inte bara för dig att skriva att Payani är ett efternamn och så är det klart sen?”

”Det skulle jag kunna göra men då måste barnet heta Payani Gunnarsson eller då mammans efternamn Olsson.”

”Ehhhhh….”

”Reglerna är sådana att man inte kan dela ett efternamn, förutsatt att det inte är spanskt. De har speciella regler.”

”Ehhhhh….”

”Fast det går att lösa, om jag skickar hem papper där du skriver om dina namn, att Gunnarsson är ditt mellannamn och Payani ditt efternamn.”

”Jaja, men gör det då”

”Ja, fast tänk på att du måste fixa nytt körkort, pass och allt sånt eftersom de inte stämmer då.”

”Ehhhhh….”

Jag ringde morsan.

Var ju tvungen att fråga.

”Vad heter jag egentligen?” Det känns som jag snabbt gick in i en identitetskris light. Jag har hela tiden trott att jag hette David i förnamn (vilket förvisso stämmer) och Payani Gunnarsson i efternamn.

Inte då. Spännande!

Så nu ska jag troligtvis byta namn. David Gunnarsson Payani.

Vem faan heter ett efternamn som mellannamn??

Jopp, jag.

Varför känns det här lite halvolustigt samtidigt som det är rätt roligt på samma gång?

Undra vem jag är. Ovetandes i 29 nästan 30 år.

Snacka om att Gabriel kommer få höra det framöver i livet, om han gnäller om att man inte gör tillräckligt. In your face.

Har lust att hänga ut jubelidioten på andra sidan luren. För det här lät som ett skämt. Men det ska jag inte göra. Har redan skrivit saker som förmodligen blivit för personligt. Det måste det ha varit eftersom någon fjant fick för sig att ringa Borås Tidning där jag skulle bli intervjuad och ifrågasatt kring att hänga ut människor i ”vissa forum”. Det var det dummaste jag varit med om. Efter då samtalet av skatteverket/folkbokföringen idag. Är det förövrigt någon som har åsikter om vad jag skriver så ta det gärna med mig.

Vem f**n ringer tidningen?

Emma gick en vända här i lägenheten med Gabriel. För att lugna ner honom. Jag satt vid datorn och hade min nya arbetsdator som jag fått på jobbet bredvid mig. *Burp* så var den invigt med en härlig barnspya.

Tur att det inte luktar surt än.

Gabinho tog ett bad idag, klart mycket större framgång. Lugnt och städat, jag tror till och med att han börjar gilla det riktigt mycket. Han har simmat fem sekunder av sitt liv. Det räcker.

United – City imorgon. 13.45. Den du!

Men innan dess så ska det dammsugas, duschas och rakas. Fast jag måste hitta häcksaxen som vi inte har först. Så jag kan plöja ner skäggväxten jag dragit på mig. Nu kanske ni tror att jag inte rakat mig på ett halvår, men nej. Skägget växer ut på två röda. Rakar jag mig imorgon så är det stubb söndag och tomtelångt på måndag.

Nästan.

David Gunnarsson Payani.

Lägg av.

Får se vad ett samtal till skatteverket/folkbokföringen av min kära mor kan göra för under. Se upp, *****! Du ligger pyrt till…

Ska bli kul att punga ut 6-700kr till för körkort och pass. Kommer lägligt.

1 kommentar:

  1. Hahahaha!! Jag dööör.. fan vad roligt!!
    klockers davve, klockers!

    SvaraRadera