måndag 28 januari 2013

Dagen i musik!

Ska beskriva dagen. Men ska utmana mig själv att beskriva den kort och låta låtar vara talande istället.

Vaknade. Trött.

"Oh, today I don't feel like doing anything
I just wanna lay in my bed
Don't feel like picking up my phone, so leave a message at the tone
'Cause today I swear I'm not doing anything."

-The Lazy Song, Bruno Mars.

Hade varit gött att bara få ligga i sängen, dra täcket över huvudet och sova vidare. Men... Så vände jag mig om och påmindes!

"You are the sunshine of my life
That's why I'll always be around,
You are the apple of my eye,
Forever you'll stay in my heart."

-You are the sunshine of my life, Stevie Wonder

Det blev lite sång, och Gabriel fick sina favoritkex i sängen. Fingers... Givetvis två. Dagen till ära.

"Did I disappoint you or let you down?
Should I be feeling guilty or let the judges frown?
'Cause I saw the end before we'd begun."

-Goodbye my lover, James Blunt

Alltså. Det var ju inte skitroligt att åka ifrån Emma och Gabriel, missa hela hans två-årsdag för att spendera tiden på jobbet. I över 10h.

"The lights go out and I can't be saved
Tides that I tried to swim against
Have brought me down upon my knees
Oh I beg, I beg and plead singing

Come out of things unsaid
Shoot an apple off my head
And a trouble that can't be named
A tiger's waiting to be tamed singing

You are
You are

Confusion never stops
Closing walls and ticking clocks
Gonna come back and take you home"

-Clocks, Coldplay

Dagen gick ofantligt långsamt, även om jag har underbara kollegor så får de ursäkta. Idag gick klockan sinnessjukt långsamt. Var en bra dag men samtidigt så längtade jag efter Gabriel idag. Ville ju vara med och dela hans dag!

"If I could have my wasted days back
Would I use them to get back on track?
Stop to warm at Karma's burning
Or look ahead, but keep on turning?

Do I have the strength
To know how I'll go?
Can I find it inside
To deal with what I shouldn't know?

Could I have my wasted days back
Would I use them to get back on track?

You live it or lie it!

My lifestyle determines my death style

Keep searching, Keep on searching
This search goes on, This search goes on

Frantic tick tick tick tick tick tick tock"

-Frantic, Metallica

Ibland slås jag av tanken, vad det egentligen är man sysslar med? Varför jobbar man tio timmar på sin sons födelsedag? Var nog lite bitter där ett tag. Ganska mycket.

"Times have changed and times are strange
Here I come, but I ain't the same
Mama, I'm coming home"

-Mama, I'm coming home, Ozzy Osbourne

Texten tagen ur sitt sammanhang men vad faan. Nu var jag på väg hem efter en lång dag kryddad med kvällsmöte! Det var en rätt skön känsla. Slängde på radion på väg hem. Blev lycklig! Glatt överraskad.

"Det enda som hörs
och den enda som stör
och det enda som egentligen lever

i mitt nya hem
i mitt nya liv
ere faktiskt hon som bestämmer

hon är moder dator
allas vår mor
den nya tidens centrala punkt

hon korrigerar ditt
mentala system
så du passar in i tidens gång

för på avstjälpningscentralen
råder tystnad och full kontroll
på avstjälpningscentralen
spelar ingenting längre nån roll

den nya tiden kom ju så fort
mitt liv flimrar sakta förbi
på ett datakort

den totala makten
den totala kontrollen
det totala totalitära

jag snyftar tyst
jag får inte gråta
det skulle dom aldrig förlåta

för på avstjälpningscentralen
råder tystnad och full kontroll
på avstjälpningscentralen
spelar ingenting längre nån roll

mental, mental, mental istid"

-Mental istid, Ebba Grön

De spelade Ebba Grön på radion. Upp med musiken! Hemresan blev lätt även om låten inte är så jäkla uppåt!

"Hello
I've waited here for you
Everlong
Tonight
I throw myself into
And out of the red
Out of her head she sang

Come down
And waste away with me
Down with me
Slow how
You wanted it to be
I'm over my head
Out of her head she sang"

Everlong, Foo Fighters

Världens bästa låt (om det nu går att mäta). Hur som, likväl som den ofta avrundar FF's uppträdanden så får den avrunda mitt skrivande. Det var fantastiskt skönt att komma hem till mina juveler! Gabriel och Emma. ❤️

Nu ska Bubba sova...

"Well, it's three o'clock in the morning,
And baby, I just can't do right,
Well, I hate to leave you, baby,
I don't mean maybe, because I love you so."

-Goodnight sweetheart, The spaniels

Se det som ett extranummer. tillägnat min fantastiska fru!

Älskar dig, Emma!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar