tisdag 24 augusti 2010

Vad är det egentligen som händer?

Hade inte tänkt att skriva något inlägg idag. Är på tok för trött för det egentligen. Hade en lång dag igår och har haft ledarplanering tidigare ikväll i kyrkan, men jag måste sitta uppe och titta på de regionala nyheterna kl. 22.15 idag. Tydligen har det skett en skottlossning precis utanför min arbetsplats runt 18-tiden idag. En man har blivit skjuten på nära håll i bröstet och i armen och vårdas nu på Sahlgrenska. Mannen som blev skjuten är tydligen känd av polisen sedan tidigare, så kanske var det någon uppgörelse, vad vet jag? Det känns hur som helst obehagligt att veta att detta hände bara en timma efter vi hade stängt.

Krossade fönsterrutor på förskolan, gräsbränder utanför och brand i biblioteket och fritidsgården 100 meter ifrån oss är bara några saker som har hänt sedan jag började i januari. Detta som hände idag var några snäpp värre. Så nu har jag tvingat David till att skjutsa mig tidigt imorgon bitti. Jag har nämligen öppningen 6.30 och även om jag självklart inser att området är väl genomsökt vid denna tidpunkt och att personen som gjort detta givetvis inte är där, så känns det ändå inte helroligt att traska runt i mörkret och låsa upp allting. Jag vet inte ens hur mycket det är avspärrat ännu, eller ens om avspärrningarna är kvar imorgon, men det känns helt enkelt bara gott att ha med sig honom vid själva upplåsningen. Sen klarar jag mig.

Så ikväll får jag och mina kollegor fundera lite på hur vi ska bemöta eventuella frågor om detta från barnen. Helt klart en situation jag inte tidigare ställts inför som förskollärare. Inte trodde jag att jag någonsin skulle behöva det heller.

//Emma

1 kommentar: