måndag 16 augusti 2010

Västtrafik = Bäst trafik? Svar: Nej!

Jag tror att jag har kommit på det! Ikväll gick det upp för mig varför alla som har körkort alltid väljer att ta bilen istället för bussen. Utan någon vidare efterforskning så är det min vilda gissning att de flesta människor inte gillar att vara tvungna att passa en tid. Folk vill kunna reda sig själva. Inte styras av andra. Ja, så måste det vara. Varför? Jo, jag ska förklara.

Idag hade vi personalmöte efter jobbet. Klockan sju var vi klara och jag tänkte "Gött! Då kommer jag inte hem så himla sent ändå." Trodde jag. Och när jag kom till vägen såg jag att bussen till och med stod inne och jag tänkte "Vilken tajming". TRODDE jag. För just när jag precis tänkt den tanken så ser jag att bussen blinkar ut och kör iväg. Behöver jag säga att nästa tanke var "SKIT!"? I vanliga fall hade jag börjat springa mot bussen när jag såg att den blinkade ut för att visa chauffören att hallå där, vänta in mig! Men nu är det ju så att jag befinner mig i ett tillstånd som känns allt annat än vanligt för mig. En sträcka på fyrtio meter känns liksom inte längre helt lockande att börja springa en kväll i jeans, tjock tröja och jacka, samtidigt som man är kanontrött och illamående för att klockan är sent (och när blev egentligen sju sent??) och för att det var längesedan man åt. Istället valde jag att kapitulera och tänkte att en ny buss kommer säkert snart. Trodde jag som sagt. Fast tio minuter gick. Tjugo minuter också. Men efter trettio, då må ni tro, då äntligen kom bussen! Tänka sig! Vilken service de erbjuder de där snälla lokaltrafikmänniskorna!

Nå väl, bussen tog mig iallafall ner till Södra Torget där jag måste byta buss för att ta mig vidare till Byttorp. En litet önskemål från min sida var ju att det inte hade behövt dröja ytterligare en kvart innan den bussen väl kom, men det är väl tur att min käre mor och far tidigt lärde mig att jag inte riktigt kan få allt jag önskar här i världen. Den erfarenheten gjorde att nederlaget på busstorget kändes yttepyttelite lättare att hantera. Tack mamma! Tack pappa!

Ja, och för att ge er ett avslut på denna berättelse kan jag säga att det tog mig en timma och en kvart att ta mig hem från jobbet idag. Enligt eniro.se tar det 36 minuter att åka bil till Göteborg från Borås. Detta innebär att jag hade hunnit ta mig till Göteborg och tillbaks på samma tid som det tar för mig att åka buss från jobbet och hem, vilket utgör en körsträcka på typ 6 kilometer. Är det inte fantastiskt så säg? Hur kan man inte vilja åka kollektivt?  Jo, svaret på den frågan ser jag numera som enkel! Är du inte bra på att passa tider så är det kört! Då får du snällt sitta och vänta tills nästa buss behagar komma, även om det så innebär att du kommer hem MYCKET senare än du först tänkt dig. Och om inte det räcker som svar så kan det kanske bero på att det helt enkelt inte är så trevligt att när den bussen väl kommer behöva mötas av en stark öllukt som inte går att gömma sig ifrån vart du än placerar dig i bussen. En lukt som i kombination med instängdheten och värmen i bussen blir närmast outhärdlig som gravid en kväll då man är klädd i jeans, tjock tröja och jacka, samtidigt som man är kanontrött och illamående för att klockan är sent (och när sjutton blev som sagt halv åtta sent??) och för att det var längesedan man åt.

So I say, bu för bussar! Imorgon går jag hem.

//Emma

4 kommentarer:

  1. Härligt Ohlsson! Du låter som en riktig Oldie but Goldie!

    SvaraRadera
  2. Haha... känner igen det där.
    Jag avundas dig icke!
    Skönt att läsa att du kom hem till slut.

    kram kram

    SvaraRadera
  3. Emma! C Y K L A! Både bra för dig och hon/han! ;-)

    SvaraRadera