lördag 15 oktober 2011

Får man lov att säga handbollshall?

Igår när jag tipsade er om Malin Jonsons blogg använde jag ordet handbollshall utan att reflektera. Men kan man säga handbollshall när det i hallen i fråga utövas flera andra sporter? Egentligen inte va? Finns det ens någon handbollshall i Sverige? En hall med planmått 40x20 med bara handbollslinjer? Det gör inte det va? Jag har iallafall inte sett någon. Ändå använder jag så ofta ordet handbollshall. Konstigt. Fast allra oftast säger jag nog bara "hallen". Framför allt när jag pratar med andra handbollsspelare. Då blir det nästan alltid bara "hallen". Och speciellt när jag pratar med Byttorpare om Hestrahallen. Då används alltid bara "hallen" som uttryck. Men om jag ska fråga en BHK:are om de exempelvis ska se en match i Hestrahallen så använder jag hela namnet eftersom Boråshallen är "hallen" för dom.

I Skövde sa vi aldrig handbollshall. Där fanns det två hallar som vi spelade i och de gick alltid under namnen Arenan eller Idrottshallen. Likadant i Skara, den hallen har också alltid för mig varit "idrottshallen". När jag spelat i Tidaholm så har jag heller aldrig sagt att jag är i handbollshallen utan sagt att jag är i Sparbankshallen. I Lidköping har jag spelat tusen gånger som det känns, men jag har inte en aning vad den hallen heter.

Oj oj...vilket grubbel det blev över detta egentligen. Säger innebandyspelare att de ska till innebandyhallen någongång även fast de precis som vi handbollsspelare spelar i en hall med miljoner olika linjer?

Idag ska jag iallafall förmodligen upp till hallen (som då alltid betyder Hestrahallen om du som jag är Byttorpare). David är i Sparbankshallen. Där terrar han en massa tjejer i förbundet med att pränta in att "det sitter bara i huvudet" när de blir trötta av att löpa typ 20-40-20 eller nån annan slitsam övning för att impa på honom och därigenom ta sig vidare till nästa steg i lägeruttagningarna. Det känns som en lördag från förr. Jag och David på varsitt håll i västra götaland, i varsin hall, upptagna med sporten vi älskar. Fast vad vi gör i hallen har dock ändrats något. Med mig till hallen idag har jag Gabriel och jag är inte på plan utan vid sidan om, som åskadare och mamma, med en kaffe i ena handen och en Tromb i den andra. Lättgillat det med! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar