måndag 10 oktober 2011

Rustad för regn?

Som de flesta av er vet så har jag inget körkort, så när jag ska ta mig någonstans så går jag oftast. Att det regnar bekommer mig sällan då jag sen barnaben är uppfostrad enligt devisen att det inte finns något dåligt väder, bara dåliga kläder. Därför rustade jag för några veckor sedan upp mig inför höstens gråa dagar och köpte nytt regnställ och ett nytt ordentligt regnskydd till vagnen. Nu ska inte regnet hindra mig och Gabriel ifrån att komma ut, tänkte jag. Vad sker? Jo, efter en stund med fika och lunch hos min mormor och morfar idag så var det dags att bege sig hemåt. Gabriel behövde sova så jag bestämde mig för att promenera hem. Det hade börjat regna så jag fick låna ett paraply då regnstället fick bli lämnat hemma eftersom det inte syntes någon antydan till regn när vi gick. Och då det nu inte regnade så mycket så räckte ett paraply gott och väl som skydd. Trodde jag.

Halvvägs hem ifrån Liljeberget ser jag genom klarplasten på regnskyddet till vagnen att det har läckt in vatten. Tackvoch lov hade det samlat sig i en pöl på den vattentäta åkpåsen som Gabriel låg nedbäddad i, så han var fortfarande torr. Låter detta som bra kvalite tycker ni? Det var nämligen det jag trodde att jag köpte när jag la ut 500 spänn för skyddet. Behöver jag säga att jag då blir måttligt frustrerad när skiten inte ens håller tätt!?

Yeah yeah, av med den och på med det gamla regnskyddet som jag lyckligtvis hade med. Skickade ett sms till David, var bitter och beklagade mig lite och sen var det ingen ide att fokusera mer på det där och då, utan det var bara att traska vidare.

En kilometer senare hör jag en buss komma åkandes bakom mig. "Bara inte Gabriel vaknar" tänkte jag. Vad händer? Jo, Gabriel sov la gött vidare men hans mamma blir totalt nedstänkt av vatten då busschaffören gasade igenom en stor vattenpöl precis bredvid där jag gick. Tack för den snälla du som arbetar på mitt favoritbolag Västtrafik! Det var väl trevligt gjort av dig. Verkligen! Dagens ros till dig!

Paraply i all ära, men inte trodde väl jag att jag skulle behöva skydd emot vattenkavalkader som attackerar en sidleds! Så när jag nu blev helt dyngsur om benen så vek jag ihop paraplyt och sket i det med. Har jag ändå blivit så blöt kan jag likagärna bli helblöt tänkte jag. Who cares!? Kan säga att det var en jäkla tur att jag hade bra musik i hörlurarna. Det räddade humöret lite iallafall. Och vad gjorde Gabriel under tiden? Sov som en prins givetvis. Vad annars liksom?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar