tisdag 8 november 2011

Non-logical actions

Kommer ni ihåg frågan jag ställde i mitt inlägg igår? Den om "pissetofflor"? Om nu någon behöver färska upp minnet så skrev jag iallafall såhär:
"Skolgården var full med handbollslirare som kasta/sparka boll till varandra i de obligatoriska tofflorna som är ett oskrivet måste på cuper. "Pissetofflor" som David kallar det. Varför har jag ingen aning om. Frågade honom om detta uttryck nyss och fick bara till svar att han inte visste varför han sa så. "Det är så vi säger i Skövde, Pissetofflor..." Så nu en fråga till alla Skövdebor, säger ni så allihop eller är det bara Davva som tror att ni gör det?"
Tack vare Peter, our main man från Skövdes framsida Södra Ryd, så har jag nu fått lite större klarhet i denna fråga. Såhär skrev han om saken på FB tidigare idag:
"Svar från en Skövdebo: Mitt första reflexmässiga svar var JA vi kallar det alla för pissetofflor. Men allt eftersom sekunder blev till minuter, minuter blev till timmar och timmar tillslut bllev till 1 dag så blev jag mer och mer övertygad ...om att det är Davva himself som fått mig att bruka ordet. Nu har det iaf fått fäste ordentligt och används nu flitigt här uppe. Hoppas du finner svaret acceptabelt. Återkom gärna vid framtida funderingar."
Tack för svaret Peter. En fråga som jag dock fortfarande ställer mig är, WHY? Varför detta namn? Finns det ens någon bakomliggande logik? Or is this yet another non-logical action performed by my darling Davva? Jag bara undrar...

Här sitter snillena och spekulerar medan Liam gör det enda rätta och äter lite grönsaker till förrätt.
Något som männen i soffan också borde prova någongång...

2 kommentarer:

  1. Pissetofflor är ett vedertaget begrepp även i Skara. Rickard upplyste mig också om att pissetofflor används av alla som arbetar på båtar oavsett vilket landskap de kommer ifrån. Filipinerna kan jag inte svara för dock, men vem vet pissetofflor kanske blir det nya smörgåsbord? Å vi (alltså Rickard å jag) är ganska övertygade om att det är ett gammalt uttryck från tiden med utedass. Man behövde nåt på fötterna som var lätt att ta på när man skulle slå en drill. Alltså pissetofflor! Hoppas svaret är någorlunda korrekt (jag har ju fått saker bakom foten förr liksom) och att ni fortsätter leva livet!
    Massa kramar/ Hanna Petrini med familj

    SvaraRadera
  2. Spot on, Hanna!! För jäkla bra... Precis det spåret jag var inne på! Tack för att du satte ord på mina tankar!

    Underbart att pissetofflor berör! :)

    Fast det där om att det ska bli det nya "smorgasbord" får jag nog suga lite på... :)

    //David

    SvaraRadera